Camino, Maastricht - Franse grens - Reisverslag uit America, Nederland van Marcel Diggelen - WaarBenJij.nu Camino, Maastricht - Franse grens - Reisverslag uit America, Nederland van Marcel Diggelen - WaarBenJij.nu

Camino, Maastricht - Franse grens

Door: Marcel

Blijf op de hoogte en volg Marcel

17 Mei 2017 | Nederland, America

Zo, eindelijk is het dan zo ver! We gaan beginnen aan onze (wandelmaatje Yvonne en ondergetekenden) Camino. In eerste instantie van Maastricht, waar we vorig jaar zijn gestopt, tot aan mogelijk Reims. Geen idee of we dat gaan halen, onze tijd is beperkt. We hebben in principe van de 25e april tot en met 6 mei, 11 dagen om een heel eind te komen!

Dag 1 Maastricht -Visé
Yvonne en ik treffen elkaar om een uur of 10 in de trein van Venlo naar Roermond. Een stel meiden naast ons in de coupé maakt een foto van ons in onze wandel outfit. We komen in Maastricht en Yvonne vindt het wel een goed idee om de zegen te gaan halen in de Servaes basiliek. Niet helemaal mijn ding, maar ja, de Camino is toch ook een beetje een tocht die verband houdt met het geloof.
Vervolgens gaan we op pad. We lopen langs de Maas richting Provinciehuis, hier vinden we ons eerste bordje!
Verder gaat het, langzaamaan verdwijnt Maastricht en komen we in de buurt van Eijsden. De Maas is mooi en houdt ons aangenaam gezelschap. In Eijsden stoppen we even om een bakkie te doen en wordt er overlegd over waar we denken te gaan slapen. We hebben nog geen slaapplaats voor vannacht en dat zou toch wel prettig zijn.
De tocht door de uiterwaarden van de Maas leidt ons ook langs een kudde hele grote runderen, gelukkig liggen die lekker te luieren, waarschijnlijk hebben ze helemaal niet in de gaten dat wij er lopen.
En dan zijn we in België!

De eerste kilometers door België vallen niet mee, niet qua zwaarte, maar mooi zijn ze zeker niet. De meeste tijd lopen we langs een weg, soms langs een industrieterrein, langs het spoor enzovoorts.
In Visé aangekomen gaan we direct naar het bureau voor Toerisme, we hadden nog steeds geen slaapplek. Blijkt dat ze helemaal niets voor ons kunnen doen, in Visé zijn blijkbaar geen b en b's te vinden. Toch komen we iets tegen, een Belgisch telefoonnummer dat Yvonne belt (ze spreekt vloeiend Frans!) biedt een mogelijkheid. We kunnen in een schitterend verbouwde herenboerderij overnachten. Gelukkig!
Na een geïmproviseerde maaltijd zijn we moe genoeg om te gaan douchen en redelijk vroeg te gaan slapen.