Camino, voorbereidingen 6 - Reisverslag uit America, Nederland van Marcel Diggelen - WaarBenJij.nu Camino, voorbereidingen 6 - Reisverslag uit America, Nederland van Marcel Diggelen - WaarBenJij.nu

Camino, voorbereidingen 6

Door: Marcel van Diggelen

Blijf op de hoogte en volg Marcel

27 Juni 2016 | Nederland, America

Dag 2 van onze 3-daagse.
We staan op, ik ga douchen en krijg daar wat later commentaar op. Per overnachting 1 x douchen en dat had ik gisteren al gedaan. Nou ja ......
Na het ontbijt lopen we richting Heijen om daar door de bossen richting Afferden te gaan. Eerst door diverse wijken van Gennep, maar op een gegeven moment komen we toch in een wat groenere omgeving terecht. We blijken een stuk over de route van het Pieterpad te lopen, zoals we zien aan de rood-witte vlaggetjes van de bewegwijzering. En het Pieterpad loopt een stuk door Nationaal Park de Maasduinen. Het is warm, vochtig en benauwd. Gelukkig is het in de bossen wat beter uit te houden.
Na een paar uur lopen we Afferden in. Yvonne heeft uitgevogeld dat we in theetuin de Appelgaard koffie kunnen drinken en dat doen we dan ook. Zeer prettige plek om te vertoeven. Zonder erom te vragen zet de eigenares water neer. Ze kent haar pappenheimers, wandelen maakt dorstig. We drinken koffie, krijgen er uiteraard zelfgebakken Limburgse vlaai bij en kijken naar het uitvliegen van een nest jonge roodborstjes. Moeder roodborst houdt heel opgewonden de wacht, het blijft een leuk spektakel om dit te zien.
We lopen door en gaan in Afferden de kerk in, misschien kunnen we daar een stempel scoren? Niet dus, niemand aanwezig. Na Afferden gaan we richting oud-Bergen. Eerst een stuk rijksweg, maar Yvonne ziet een alternatief, de oude rijksweg. Deze loopt heel wat dichter op de Maas en is een stuk rustiger, we zien alleen maar fietsers.
In Bergen komen we toevallig langs het kerkhof waar ome Thei en tante Trees begraven liggen, we nemen een kijkje bij hun graf en vervolgen onze route. Even verderop is er een pontje naar de nadere kant van de Maas (Vortum-Mullem?). En dan zijn we in Brabant.
Langs de Maas loopt hier een heel mooi pad dat we kunnen volgen tot in Maashees. En ondertussen wordt het warmer, vochtiger en benauwder. Onze watervoorraad raakt ook zo'n beetje op. Bij Havens Maashees (mengvoeders) kunnen we die gelukkig aanvullen. We pauzeren hier een uurtje en lopen dan weer door richting Geijsteren. eerst aan de kant van een drukke weg, iets later kunnen we toch weer een bospad nemen. Wel zo relaxed!
In Geijsteren hebben we de keuze om de doorgaande weg richting Wanssum te nemen (erg druk) of om iets om te lopen en dan minder last te hebben van het verkeer. Uiteraard doen we het laatste en lopen dan grotendeels door bossen en langs velden.
Op het moment dat we allebei de pijp zo'n beetje leeg hebben komt Wanssum in beeld, gelukkig!
Bij de b&b worden we gastvrij ontvangen door de eigenaar, die koffie en thee voor ons zet. Hij blijkt al wat jaren gepensioneerd te zijn en heeft gewerkt bij Elbar in Lomm, inmiddels Sulzer Elbar. Hij kent zelfs een familielid van me die daar een tijdje hoofd P&O is geweest.
Na de koffie gaan we douchen en op zoek naar een gelegenheid om wat te eten. Dat blijkt uiteindelijk de Chinees te worden, gehuisvest in de geweldig pand, de Schellaert. Hier eten we een Indische rijsttafel en horen dat de Schellaert op de nominatie staat om gesloopt te worden omdat er op die plaats een rondweg moet komen. Doodzonde van zo'n mooi pand!
Na het eten gaan we nog even kijken in het haventje van Wanssum voordat we teruglopen naar de b&b. Hier is inmiddels ook de gastvrouw gearriveerd en met zijn vieren zitten we gezellig nog wat te kletsen.
In de tussentijd wordt het donkerder en donkerder. Rond een uur of 9 begint het te onweren en niet zo zuinig ook. Hagelstenen zo groot als mijn vuist kom en naar beneden. We zijn maar naar binnen gevlucht!
Later blijkt dat dit noodweer duchtig heeft huis gehouden in o.a. Someren, Deurne en Venray.
Als het geweld enigszins is opgehouden gaan we naar bed en we vallen in no time in slaap. Midden in de nacht gaat het opnieuw loos met het onweer. We schrikken ons helemaal te pletter als de bliksem een paar huizen verderop in slaat. Gelukkig blijft het verder bij een paar klappen en kunnen we redelijk door slapen.

• 27 Juni 2016 - 22:45

Jos Buskens:

Hé Marcel, ik wist dat je een blog bijhield maar dat je al op de 6e aflevering zat had ik niet begrepen. Al had ik al wel veel gehoord van je snode plannen maar dit is natuurlijk ook heel leuk, zeker als hel vergezeld gaat van wat leuke foto's (mag iets meer).
    Wat ik nog niet gehoord heb of je de route van tevoren op je iphone o.d. uitzet, zeker als dadelijk het echte werk gaat beginnen, het zou dan voor jouw volgers leuk zijn als we je met een of ander systeem, GPS bijvoorbeeld, (AIS voor op zee) kunnen volgen.
    Je hebt ontzettend veel geluk dat je een loopmaatje hebt gevonden want alleen zo'n pokke-eind lopen lijkt me niks, alhoewel, hoe dichter bij je doel hoe meer je van die gekken tegenkomt natuurlijk.

Marcel, hardstikke leuk, ik wacht op je volgende aflevering! Groet Jos